Hoe verkoop je in 2017 ambachtelijke soep?

13:50 - 10 mei 2017
 

Stel, je maakt allerlei pure en authentieke producten met een geweldige smaak, maar elke supermarkt verkoopt ze onder zijn eigen huismerknaam. Hoe maak je dan duidelijk dat jouw aanpak bijzonder is? Larco in Someren kiest voor samenwerking met Brabantse bedrijven.

Ambachtelijk. Puur. Authentiek. Op grootmoeders wijze. Het zijn woorden die graag worden gebruikt in de voedingsindustrie. Larco maakt ze waar. Het bedrijf, dat in 2017 tachtig bestaat, ontwikkelt en produceert al decennia lang levensmiddelen. Dat doen ze met tachtig medewerkers en hypermoderne machines. Om hoeveel levensmiddelen het gaat? Exacte aantallen wil accountmanager Ruud Megens niet noemen, maar het zijn er "tientallen". Denk aan vleessoorten, soepen en bouillons. Het gaat om geconserveerde, dus langer houdbare, levensmiddelen. De levensmiddelen worden verkocht in heel Europa, met Nederland en Duitsland als belangrijkste landen.

15.000 kilo per dag
Om maar eens wat te noemen: bij Larco worden elke dag vijftienduizend kilo soepkippen gekookt. Het vlees, het vet en de bouillon verwerkt Larco in allerlei producten, zoals kippensoep. Zo gaat het ook met rundvlees, hertenragout en heel veel ander vlees. "En dat proef je," zegt Ruud Megens. Heel belangrijk is dat Larco de producten op de juiste manier verwarmt. "Het ene product moet je bij een lage temperatuur lang laten sudderen, het andere product moet je kort en krachtig verwarmen bij een hogere temperatuur. Daar zijn wij goed in." Ook ambachtelijk: "We gebruiken zo weinig mogelijk zout om onze voeding op smaak te brengen, en zo veel mogelijk kookvocht. Dat levert een pure smaak op." Er is wel een grote uitdaging voor Larco: de jongere consument weet anno 2017 amper hoe echte soep smaakt. "Ze kennen soep alleen in poedervorm. Voor ons is het dus belangrijk dat we onze authentieke aanpak nóg meer bekendheid geven."

Belangrijke beurs
Ga er maar aan staan! Vandaar dat Larco deze maand aanwezig is op de PLMA-beurs, een zeer belangrijke beurs voor de agrifoodindustrie. Daar staat Larco samen met zes andere Brabantse foodbedrijven. Want samen sta je sterk. Agrifood is de grootste economische sector van Nederland, en Brabant wil behoren tot de slimste, duurzaamste en meest innovatieve agrifoodsectoren in Europa. "Het is voor ons al de vijfde keer op de PLMA," zegt Ruud Megens. "Wij geloven in de kracht van het merk Brabant. We zijn gemoedelijk en gemakkelijk. Maar we dienen ook slim en innovatief te zijn. We maken elke dag prachtige producten en doen dat in een prachtige provincie. Wat wil je nog meer?"

Copyright Provincie Noord-Brabant 2014
Website by Internetbureau Outpost11