Een auto die kan vliegen? Hij bestaat!

00:00 - 26 apr 2017
 

pal-v Het is een echte kinderdroom: 'Had ik maar een auto die kon vliegen!' Het is geen toeval dat juist een Brabants bedrijf de droom omzet in werkelijkheid. Het verhaal van de vliegende auto van PAL-V is ook het verhaal van zijn ontwerper: Chris Klok.

Als jongetje van een jaar of zes droomde Chris Klok er al van: nieuwe dingen creëren. En hij maakte die dromen nog waar ook. Hij bouwde bijvoorbeeld een op afstand bestuurbaar bootje. Of een heuse lichtinstallatie voor op zijn kamer. 'Uit het niets is moois bedenken en creëren, daar houd ik van,' zegt Chris Klok.

Vrije hand
Hij ontdekte dat er zelfs een studie was voor jongens zoals hij: Industrieel Ontwerpen aan de TU in Delft. Zijn enorme ontwerptalenten kwamen pas echt tot bloei als hij de vrije hand kreeg: 'Voor mij gaat het er altijd om technische mogelijkheden te koppelen aan echte behoeften van mensen en hen te verrassen. Want verbazing en verwondering kun je niet kopen.' Na zijn studie ontwierp Chris Klok interieurs van auto's, en ontwikkelde hij motorfietsen. En in 2008 werd hij gevraagd of hij wilde helpen 's werelds eerste vliegende auto te ontwerpen. Onmiddellijk kwam het jongetje van zes in hem naar boven: 'Dit was en is mijn droombaan.'

Rijbewijs en vliegbrevet
De PAL-V Liberty Pioneer en de Liberty Sport zijn kruisingen tussen een auto (met drie wielen) en een gyrocopter. Op de weg en in de lucht gaan ze maximaal 160 kilometer per uur. Je moet op een vliegveld opstijgen (je startbaan moet 165 meter lang zijn), en hebt uiteraard een rijbewijs én vliegbrevet nodig. De Liberty Sport kost 299.000 euro, de Liberty Pioneer 499.000 (inclusief een interieur-op-maat). De eerste levering staat gepland voor eind 2018.

Brabants bedrijf
Dat de PAL-V is ontwikkeld door een Brabants bedrijf (gevestigd in Raamsdonksveer), is geen toeval. Brabant is een innovatieve, ondernemende en succesvolle regio in Europa met een aantrekkelijk investeringsklimaat (of leef- en vestigingsklimaat). Het bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden werken samen aan slimme innovaties die echte oplossingen bieden. Ondernemen met lef en het delen van kennis en technologie maakt Brabant sterk.

Onconventioneel denken
De PAL-V bewijst het: in Brabant durven ze onconventioneel te denken, grenzen te verleggen, en ze snappen dat je pas echt succesvol kunt zijn als je het samen doet (een bedrijf in Bergeijk produceerde het chassis van het prototype). Ook Chris Klok prijst Brabant: 'We begonnen als start-upbedrijf met vijf mensen, nu werken er vijftig. Veel collega's zijn voor de PAL-V naar Brabant verhuisd. Het is een omgeving met open en gastvrije mensen. Dat inspireert ons.'

Niet dromen
Bedrijven die vliegende auto's ontwerpen, zijn er wel meer. Waarom is het juist PAL-V gelukt om er echt één te ontwikkelen? 'Prachtige animaties maken kan iedereen,' zegt Chris Klok. 'Wij richten ons op de techniek die nodig is om zo'n auto te maken. Wij zijn doeners. Onderdelen testen we zelf, berekeningen maken we zelf. En we richten ons alleen op wat realiseerbaar is. Als je te véél wilt, gaat het mis. Je moet niet dromen, maar doen. Zo hebben we deze jongensdroom gerealiseerd.'

Copyright Provincie Noord-Brabant 2014
Website by Internetbureau Outpost11