Alphense geitenkaas wil Europa veroveren

13:45 - 10 mei 2017
 

Kwaliteit. Daarmee onderscheidt DeJong Cheese zich van de concurrentie. En die concurrentie is hevig, in de wereld van de geitenkazen.

Wie 'DeJong Cheese' zegt, zegt natuurlijk 'Alphenaer'. Deze geitenkaas is het bekendste product van het bedrijf dat gevestigd is aan Het Sas in Alphen. Maar DeJong Cheese doet nog veel meer op het gebied van kaas. Er is het merk 'Cheese crumbles': verkruimelde (geiten-) kaas die je kunt uitstrooien over salades en gerechten. Er zijn schijfjes geitenkaas die je in maaltijdsalades kunt verwerken. En er zijn allerlei kazen die wereldwijd worden verkocht, op basis van koemelk en/of geitenmelk. "De geitenmelk die aan de basis staat van alle kazen, wordt geleverd door boeren in Brabant en België," vertelt Mariël van den Oord, die de marketing en communicatie verzorgt bij het Alphense bedrijf. "Deze boeren leveren wekelijks de melk die wij gebruiken om producten met allerlei verschillende smaken, vormen en structuren te ontwikkelen en produceren."

Prijzen
U wist het misschien nog niet, maar de concurrentie in zowel Nederland als Europa is hevig als het gaat om met name geitenkazen. DeJong Cheese wil zich onderscheiden door kwaliteit te leveren, vertelt Van den Oord. En dat is méér dan een verkooppraatje, want de kazen van het bedrijf wonnen al verschillende prijzen bij internationale kaaswedstrijden. Hun geitenbrie naturel en de Fenegriek (een geitenkaas met walnotensmaak) wonnen een prestigieuze International Cheese Award. "Nieuwe producten ontwikkelen is iets wat we heel graag doen," zegt Van den Oord. Zulke mooie producten verdienen een nog groter publiek, vinden ze bij DeJong Cheese. En dus startte het bedrijf onlangs een samenwerking met een creatieve kok. Aan hem de taak om van een kaas die een succes is in de proefkeuken een product te maken dat op grote schaal kan worden verkocht. "We mikken vooral op uitbreiding van het aantal supermarkten waar onze producten liggen," zegt Mariël van den Oord.

Europa veroveren
Een andere manier waarop DeJong Cheese zijn kazen bekender wil maken, is de PLMA-beurs die deze maand wordt gehouden. Het is een belangrijke beurs voor de foodindustrie, waar veel inkopers komen. "We staan er samen met zes andere Brabantse agrifoodbedrijven," zegt Mariël. "Want samen sta je sterk." Agrifood is de grootste economische sector van Nederland, en Brabant wil behoren tot de slimste, duurzaamste en meest innovatieve agrifoodsectoren in Europa. "Wij geloven heel erg in de kracht van samenwerking, van nieuwe producten ontwikkelen, van kwaliteit, van het merk Brabant. Als we dat kunnen combineren, dan gaat Brabant Europa veroveren als dé agrifoodregio, en dan veroveren wij Europa met onze kazen!"

Copyright Provincie Noord-Brabant 2014
Website by Internetbureau Outpost11